Elektrisk sparkcykel – Den nya storstadstrenden

När en ny het trend kommer så är det oftast storstäderna som inledningsvis omafamnar trenden först, därefter sprider den sig över landet som en löpeld. Nyligen så intog en ny trend i vart fall Stockholmsområdet och det är elektriska sparkcyklar, ja precis. Sparkcyklar som drivs av ett batteri och som kan nå upp till hastigheter på över 40 km/h.

utseede och design

Utssendemässigt så är det inte mycket som skiljer en elsparkcykel och en vanlig sparkcykel åt. De är aningen större, har lite fler funktioner och vanligtvis större hjul.

De är utrustade med ett gasreglage där du kan justera hastigheten, en kraftig kram av aluminium eller stål varpå batteriet som driver motorerna framåt sitter inbyggd i ramen.

Flera olika modeller och användarområden

Det finns många olika modeller av elscootrar som riktar sig till olika målgrupper. Det finns modeller för barn, vuxna, men även för äldre. Vissa passar sig bättre för kortare turer i innerstan medans andra klarar av att köra längre sträckor och passar väldigt bra för den som önskar ha ett miljövänligare pendlingsalternativ.

Andra kanske bara vill ha någonting kul att köra ner till stan med och då finns det lättviktar sparkcyklar som går att enkelt fälla ihop och ta med sig in i affärerna. Om man inte vågar utmana ödet och väktarna såklart och köra i gallerian. För de äldre kan jag tänka mig att det är okej,  yngre förare kommer nog desvärre stöta på problem. Fördelen med att åldras.

Hur den fungerar

En elektrisk sparkcykel fungerar på så sätt att det finns ett batteri, vanligtvis lithium-ion, en motor och självfallet en sparkcykelram. Du trycker på en knapp alternativt vrider om gasreglaget och den eldrivna sparkcykeln börjar rulla frammåt. Inte alls så komplicerat som man skulle kunna tro.

Men det var inte helt lätt. Jag har testat en av lättviktarmodellerna som går att fälla ihop och när jag först skulle testa köra iväg trodde jag att jag gjort sönder den.

Den rörde sig inte ur fläcken. Jag tryckte på knappen febrilt utan resultat. Självfallet hade jag lämnat manualen i lådan utan att läsa den först då jag är så bra på teknologi, skämståsido. Där i manualen står det klart och tydligt att man ska hjälpa sparkcykeln med en knuff för att komma igång, samt något om att detta ger längre batteritid istället för att starta från stillastående. Smart! Ja alldeles för smart för mig iallfall kan jag klart konstatera.

Men nu bar det iväg allt. Upp för backen ner för backen och jag kände mig genast som ett litet barn igen. Fantastiskt med sånna här leksaker som passar vuxna. Med en liten snygg display på toppen så lyckades jag köra så fort som 27 km/h. Det kändes ungefär som när man kör 50-60 i en bil.

Vinden fläktade i mitt hår och som tur är har våren kommit till Stockholm så det var inte allt för kallt ute idag och solen värmde skönt.

För att stanna fanns två lösningar, antingen den traditionella friktionsbromsen som sitter över bakhjulet och bromsar när man trycker ner stänkskyddet. Eller den mer moderna elmotorbromsen som använder elmotorn till att bromsa, samtidigt som den använder kraften till att ladda upp batteriet. Helt otroligt vilka geniala lösningar det finns i dag.

Nöjde mig efter ungefär en mils körning och då batteriet tog sig ner på den sista pricken på batteriet.

Varför trenden tagit grepp om storstan

Förmodligen har denna fluga, om man får kalla den så, tagit grepp om Stockholms businessclass i förstahand. Jag tycker man ser kavajnissar körandes till både höger och vänster i centrum medans medelsvensson inte riktigt verkar ha kommit ifatt ännu. Men det är bara en tidsfråga.

Våren har precis kommit, gruset är borta från gatorna och svensken söker miljövänligare pendlingsalternativ. Alternativen är dock inte bara  vänligare mot miljön utan även i många fall tar de dig dit du vill snabbare än om du använt kollektivtrafik eller bil.

De som kör runt i kavajer försöker nog optimera sin tid samtidigt som de får det lite roligare att ta sig från punkt a till punkt b. Min egen nu korta erfarenhet om elektriska sparkcyklar är att de är fullt kapabla att klara av de dagliga turer du behöver göra minst lika bra om inte bättre än en bil.

Dessa är nog orsakerna till att trenden elscooter har tagit storstäderna med storm och med en redan rätt varm och tidig vår så får vi nog förvänta oss att se många fler innan sommaren är slut.

 

 

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *